Terwijl de helft van alle nederlanders kampt met een zekere mate van overgewicht, promoveerde Sjaak de Gouw, directeur van de GGD Hollands Midden op dit onderwerp op donderdag 26 januari 2012 aan de faculteit Gedragswetenschappen van de universiteit Twente. Hij hield een onderzoek naar de houding van de regering op de algehele gezondheid. Hij richtte zijn onderzoek vooal op obesitas, de voeding en beweging. Het aantal mensen met obesitas, vooral bij kinderen strijgt onrustbarend. Wil een maatregel van de regering effectief zijn dan wordt die maatregel pas genomen als het hoognodig is, of als het politiek haalbaar is en (dat is verbazingwekkend!) als de tijd er rijp voor is. Wanneer is die tijd dan rijp? als heel Nederland kampt met Obistas?
Als er maatregelen wordt aangekondigd zijn die meestal ingegeven door de Consumentenbond of door het voedingscentrum, die dan prachtige dieeten uit de hoge hoed toveren. Wat men dan uit gemak dan maar vergeet is dat al die zogenaamde goed gekeurde additieven (E-nummers) een averechtse werking op dat overgewicht hebben. Instanties stellen een "Vettaks" voor alsof dat zou helpen bij de bestrijding van overgewicht. De prijs van een pakje cigaretten verhogen werkt ook niet. De benzineprijs die torenhoog wordt houdt de meeste mensen ook niet uit de auto. Het belangrijkste is dat bij de overheid de zin ontbreekt om het probleem bij de wortel aan te pakken en dat zijn de toevoegingen zoals MSG en aspartaam.
De smaakversterker MSG (E-621)verbieden zou al een hele goede stap zijn. Helaas wordt het
probleem door het kabinet niet onderkend, terwijl in de jaren '60 het verband tussen MSG en
obesitas al werd ontdekt. Muizen kregen als proefdieren MSG toegediend zodat ze dik werden.
Babys worden al geboren met een te hoog geboorte gewicht omdat de moeder tijdens de
zwangerschap MSG heeft gebruikt.
In de nota: "Gezondheid Dichtbij" uit 2011 van Minister Edith Schippers, staat de volgende tekst in het voorwoord:
Risico's op het gebied van gezonde voeding zoals diverse soorten E-nummers, waar niet of nauwelijks onderzoek naar wordt gedaan. De door de EU goedgekeurde E-nummers zijn door onze regering niet te beïnvloeden, de Nederlander hoeft hier niet op de regering te rekenen.
Er zijn genoeg bewijzen te vinden dat door smaakversterkers en aspartaam de mogelijkheid bestaat dat er niet alleen een hogere babysterfte is maar ook een groot aantal miskramen en vroeggeboorten.
Het aantal chronische ziekten is enorm toegenomen. Te denken valt aan de ziekte van Alzheimer en zeker diabetes. Dat er steeds meer mensen ziek worden verbaasd mij niets, want er zitten te veel ziekteverwekkende toevoegingen in onze voeding, de zogenaamde door de EU goedgekeurde E-nummer.
Een groot deel van de psychische aandoeningen wordt veroorzaakt door het gebruik van de kunstmatige zoetstof aspartaam, waardoor serotonine in de hersenen vermindert. Dat men daarvoor door de de arts psychofarmaca krijgt maakt (door de bijwerkingen) de zaak alleen maar erger.
Ja, ja, die gevaarlijke stoffen in onze voeding en in andere producten. Wat een werk maakt de overheid daarvan, daar kunnen we echt op rekenen..... NIET.
Was het maar waar dat gezondheidsrisico's tijdig gesignaleerd worden. Met aspartaam en smaakversterkers is dat in ieder geval niet het geval, hoeveel er ook voor gewaarschuwd wordt.
Eten is in Nederland goed en veilig beschikbaar. Door de ruime beschikbaarheid van lekker eten is de verleiding ook groot om teveel te eten. Zelfcontrole en bewust kiezen zijn vaak lastig, maar de verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij mensen zelf. Via een programma als Het Nieuwe Eten van het Voedingscentrum zijn tips beschikbaar hoe mensen in kleine stapjes verbeteringen in hun eetpatroon kunnen aanbrengen. Daarnaast kunnen mensen bijvoorbeeld via de huisarts, diëtist, gezondheidscoach van hun verzekeraar, consultatiebureau, buurtbijeenkomsten vanuit GGD of (digitaal) Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) adviezen krijgen. De toegenomen maatschappelijke aandacht voor gezondheid en eten is terug te zien in diverse media. Ook kookrubrieken of –programma’s op tv, websites met recepten, tijdschriften en (gratis)
Dat mensen dik worden moet koste wat kost bestreden worden i.v.m. de gezondheidsrisico's. Ben ik het volkomen mee eens. Maar dat dat alleen maar moet door programma's van het Voedingscentrum, zonder te kijken wat smaakversterkers en aspartaam met mensen doet is een beetje kortzichtig. Het voedingscentrum wordt trouwens gesubsidieerd door diezelfde regering en vind aspartaam en/of smaakversterkers geen enkel probleem.
Stichting Ik Kies Bewust en Albert Heijn hebben één gezamenlijk logo gepresenteerd voor levensmiddelen, ter vervanging van twee afzonderlijke logo’s. Met het logo kunnen consumenten een goede keuze maken in alle productgroepen. Tegelijkertijd wordt de industrie gestimuleerd om productinnovatie in hun hele assortiment door te voeren. Het nieuwe logo heeft twee verschijningsvormen: groen en blauw. Het logo met groene ring en de tekst ‘gezondere keuze’ staat voor de gezondere keuze binnen de groep basisproducten zoals brood, melk, groente en fruit. Het logo met blauwe ring met de tekst ‘bewuste keuze’ helpt bij het maken van een bewuste keuze bij niet-basisproducten zoals soepen, sauzen, snacks en tussendoortjes. De voedingskundige criteria zijn ontwikkeld door een onafhankelijke wetenschappelijke commissie. Het uitgangspunt is dat producten met het logo zijn getoetst op de hoeveelheid verzadigd vet, transvet, zout, suiker, energie en voedingsvezel. Voor meer informatie www.ikkiesbewust.nl.
Die ‘bewuste keuze’ lijkt nergens op. Lees zelf maar eens de ingredienten op de etiketten. Alle "goedgekeurde" E-nummers zitten in deze bewuste keuze. Hoewel het steeds duidelijker wordt dat aspartaam en smaakversterkers een groot gezondheidsrisico vormen, worden ze zonder uitzondering door Ik Kies Bewust in onze voeding toegestaan. Dus AH doet er vrolijk aan mee.